1 Mart 2010 Pazartesi

Sümerler de Müzik 3


Müziğin tarihini incelediğimizde ilk çağlarda genellikle bilinmezlik karşısında duyulan korkuların bir şekilde yok edilmesi amacıyla vurmalı çalgılara daha fazla eğilim olduğunu görüyoruz.

Örneğin Mısır da bugün dahi kullandığımız sistron adlı çalgı, önceleri kötü ruhları kovmak amacıyla kullanılıyordu.

Anlaşılabilir bir davranış şekli.

Daha sonra bilinmezliğe karşı bir düşünüş şekli geliştiren insan korkularının bir kısmını yok ettiği andan itibaren yaşamın her alanında müziği bir şekilde kullanmıştır.

Müzik her zaman duyguların ve düşüncelerin bir şekilde aktarım aracı olarak kullanılmıştır.

Sümerleri incelediğimiz zaman Mari kentinde bulunan bir metin de tanrıça İnanna şerefine yapılan kral ziyafetinde müzikli eylencelerin düzenlendiğini görüyoruz.

Yapılan arkeolojik buluntular sayesinde örneğin Ur kral mezarlarında 8 lir ve 2 arp bulunmuştur.

Resimde de görüldüğü gibi oldukça kapsamlı bir arp bu.

harp1

Bu bulgularda özellikle beni oldukça heyecanlandıran bir bölüm vardır.

Bu öğrencilere yapılan sınavda müzikle ilgili bir sorudur.

Sorunun yanıtını açıkcası bilmiyorum:) ama soru şu;

1-Nannar şarkısını, namgala, namena şarkılarını biliyor musun?

2-Namgina şarkısını ve bir şarkının çeşitli bölümlerindeki kısımlarını ve sonlarını biliyor musun?

Bugün dahi eğitim sistemimizde müzik dersini bir hiç yerine koyarken, uygulamalı ders olarak sadece sözlü sınavlarla geçiştirdiğimiz müzik dersi o dönemlerde yazılı sınavı olan bir ders aynı zamanda....

Şimdi yine sayın Çığ ın cümlelerine dönelim;

“Sümerlilerde müzik son derece önemliydi. Onlar için bir annenin çocuğuna söylediği ninni, bir çobanın kaval çalması, bir yayığın çalkanırken çıkardığı ses hep birer müzikti. Tapınaklarda tanrıları memnun etmek, sakinleştirmek için devamlı müzik yapılırdı.

Düğünlerde, bayram ve ölü törenlerinde müzik hep başta gelirdi. Ayrıca, şehrin büyük meydanlarında çeşitli çalgılar ve şarkılar eşliğinde halkın eğlenerek dans ettiği, metinlerden de anlaşılıyor.

Müzisyenler kadın ve erkeklerden oluşuyordu. Şarkılar, genellikle tapınağın şair rahipleri tarafından yazılır, müzisyenleri tarafından bestelenirdi.

Bu arada halk ozanları da bulunuyordu kuşkusuz. Şarkılarda, koro ile söylenecek yerler ve bunların hangi çalgılar eşliğinde seslendirileceği belirtilmiştir. 10 kadar müzik aletinin adı yazılmışsa da bunlardan bazılarının ne olduğu maalesef anlaşılamıyor. “

Görüldüğü gibi müzik öylesine yaşamla iç içe ki bu koşulda müziğin kuşkusuz gelişmiş olması gerekiyordu.

Bu anlamda sizlere önereceğim bir albüm var.

Janet Smith in "Seven Modes for an Ancient Lyre" adlı albümüdür. Bu albümden bir kaç parçayı aşağıdaki linkleri tıklayarak indirebilirsiniz. Ancak parçalar tam değildir, sadece sizlere bir fikir verebilmek amacıyla konulmuştur.

janetsmith

Dervish

Song Of Seikilos

Jai Dragon

Evet şimdilik Sümerler de müziğin nasıl ele alındığını açıklamaya çalıştım. Bundan sonraki bölümde elimizdeki müzikle ilgili tüm kaynakları aktaracağım.

sanem uçar

2 yorum:

  1. Sanem hanım gerçekten titiz çalışmanız için bir kez daha teşekkürler.

    Bilgi verirken var olan müzik eğitimi sistemini de dozunda eleştiriniz önemli, tabii görebilen gözler için.

    Ben de müzik eğitimimin son bir yılını Türkiye de yaptım ve o zamanlar hissettiğim şaşkınlığı hala hatırlıyorum. Ve bu ülkenin en iyi üniversitesiydi:)

    Minik parçaları hemen indirdim, tarihe dokunmak gibi bir şeydi, ve inanılmaz garip bir duyguya kapıldım.

    Yaptığınız işin umarım farkındasınızdır, son derece önemli. Açıkcası artık sizi tanıdığımı düşünüyorum; Bunları inandığınız değerler için yapıyorsunuz ve bu cümleler sizi sıkıyor.:)

    Hak ediyorsunuz inanın, bilmediğim ne çok şey öğrendim son derece akıcı bir dilin ustalığıyla üstelik.

    Yine bundan sonraki bölümü merakla bekleyeceğim.

    YanıtlaSil
  2. Ben büyük bir şaşkınlık ve ilgiyle izliyorum yazılanları.

    Verdiğiniz küçük parçaları indirdim, ve gerçekten ben de kendimi tuhaf hissettim.

    Tahmin bile edemeyeceğimiz bir zaman diliminde bu ezgiler yankılanıyordu öyle mi?

    İnanın benim açımdan büyüleyici bir şey bu.Meslek mi değiştirsem diyorum kendime çok keyifli bir şey olmalı bu işin mutfağında olmak. Ama size ayrıca teşekkürler bilgilenmemizde aracı olduğunuz için.

    YanıtlaSil

yorumunuz incelendikten sonra yayınlanacaktır